From 1 - 3 / 3
  • Categories  

    Natur- og Friluftskortet er initieret af GeoDanmark og udviklet i et samarbejde mellem Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE), de danske kommuner, Naturstyrelsen og flere foreninger, med henblik på at få et nyt og fælles kort, som reference for oplevelser i naturen. Natur– og Friluftskortet gør det nemt for fx kommuner og andre offentlige myndigheder at formidle aktiviteter i naturen, ved at supplere med egne lokale naturtemaer. Kortet har et generelt fokus på naturområder og de informationer, som er nødvendige, når man skal orientere sig i, eller planlægge aktiviteter i naturen. Kortet er udviklet til og målrettet for anvendelse på skærm. Det er nemt at bruge til planlægning derhjemme og til at have med ud i naturen, fx på sin smartphone. Visualisering i de forskellige skalaer Kortet indeholder forskellig informationer i forskellige skalaer. Mange informationer i de store skalaer og få informationer i de mindre skalaer. Kortet kan således bruges til at skabe overblik over større naturområder eller som detailkort til fx en gåtur i skoven. Få overblik (1:500.000 - 1:2.500.000) De små skalaer er designet til overordnet orientering. Kortet indeholder byer, bynavne og større veje, dvs. informationer der gør det muligt at få et overblik over naturområder af interesse. Lav planlægning (1:50.000 - 1:500.000) De midterste skalaer er designet til planlægning af transport til naturområdet, hvor brugeren fx skal kunne finde ud af, om det er bedst at cykle, køre i bil eller benytte den offentlig transport for at komme frem til den ønskede destination. Som afsæt for friluftsaktiviteter er vejnettet, rute- og frakørselsnumre og togstationer fremhævet. Se detaljerne (1:6.500 - 1:50:000) De store skalaer er designet til planlægning eller udførelse af selve aktiviteten. I disse skalaer er der derfor fokus på de elementer i landskabet, som typisk er relevante at navigere efter, når brugeren færdes i naturen. Det er fx stier, kirker, højspændingsledninger, vindmøller eller tilsvarende. I denne skala er derudover tilføjet flere vejnavne og brugsgrænser, som gør det nemmere for brugeren at finde vej.

  • Sagsbehandlingskortet er et aktuelt og landsdækkende baggrundskort inklusiv 6 forvaltningstemaer, som er baseret på aktuelle GeoDanmark data. Det er blevet til i et samarbejde mellem GeoDanmark og Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE). Baggrundskortet er et multiskala basiskort, som enten kan benyttes alene eller kan suppleres med de 6 forskellige forvaltningstemaer, som hver især er målrettet et specifikt forvaltningsområde: • Adresse-byggesag med visualisering af attributterne geometristatus, status og BBR-aktion • Teknik med fokus på den teknisk forvaltning • Trafik med fokus på de trafikale elementer i GeoDanmark-data • Hydro med fokus på vand – bl.a. synlig og rørlagt vandløb • Natur med fokus på GeoDanmarks naturelementer • Supplement med fokus bebyggelsestype og udpegningspunkter, -linjer og –flader Forvaltningstemaerne tilbyder mulighed for at lave GetFeatureInfo på geometrier og få oplysninger om f.eks. arealet på huse eller søer. Baggrundskortet har et afdæmpet udtryk og der er lagt stor vægt på, at det skal kunne fungere godt, og med god plads til at visualisere egne forvaltningsdata. Den primære skala for visualisering og anvendelse ligger i området 1:1.000 -> 1:25.000, men kortet kan også benyttes i både større og mindre skala. Sagsbehandlingskortet skal sikre et ensartet og opdateret kortgrundlag på tværs af forvaltningsopgaver og som grundlag for kommunale myndighedsopgaver, beslutninger og afgørelser. Sagsbehandlingskortet er derfor ikke ét, men mange forskellige visualiseringer af næsten alle GeoDanmark-data, herunder også mange attributdata, som f.eks. geometristatus for bl.a. bygning, vej og havneanlæg. Sagsbehandlingskort er en central komponent i fremtidens kommunale sagsbehandling, og bidrager til en øget og mere ensartet anvendelse af GeoDanmark data i kommunerne baseret på et fælles og ajourført datasæt.

  • Categories  

    Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE), KL og Miljøstyrelsen har etableret en løsning for fælles udstilling af kommunernes skikkelsesdata for vandløb i regi af den Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi 2016-2020. Indsamling, lagring og udstilling driftes af SDFE og giver offentlige myndigheder, forsyningsselskaber, private rådgivere m.fl. adgang til skikkelsesdata for vandløb med henblik på at bruge disse data i deres forvaltningsprocesser, myndighedsudøvelse, rådgivning mv. Generelt anvendes vandløbsdata til klimatilpasning-, planlægnings- og her-og-nu-opgaver til styring, planlægning og overvågning i vandløbsforvaltningen. Ved at samle skikkelsesdata for vandløb, sikres en mere effektiv udnyttelse af disse data på tværs af landet. Skikkelsesdata for vandløb opmåles og vedligeholdes som en del af forvaltningen i de enkelte kommuner. Det er kommunen som dataejer, der har ansvar for at data leveres til SDFE og for kvaliteten af data. Data omfatter bearbejdede data om vandløb, herunder tværsnitsprofiler, rørlægninger, broprofiler, brønde og tilløb samt regulativprofiler og kontrolopmålinger.